Klientům na míru


Česká spořitelna nabízí služby pro různé typy zákazníků. Ideální řešení pro drobné klienty, podnikatele a movitější klienty se přirozeně liší. Každému jsme ovšem schopni připravit jinou nabídku, říká ředitelka úseku řízení retailových produktů Veronika Jančová. 

Jak jste se dostala k financím a k práci v České spořitelně?

Po studiu podnikové ekonomiky na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně jsem nastoupila do Raiffeisenbank. Kromě malé přestávky jsem pak vlastně finanční sféru nikdy neopustila. Začala jsem jako koordinátorka schůzek vrcholového řízení, následně jsem se několik let věnovala takzvanému produktovému managementu. Mým úkolem v této funkci bylo vymýšlet, vyvíjet a starat se o bankovní produkty pro malé společnosti a živnostníky. Tato práce mne velmi bavila, přesto jsem v roce 2008 bankovní svět opustila a začala pracovat v rodinné stavební firmě. Po několika měsících jsem však zjistila, že to není práce pro mne. Vrátila jsem se k financím, a to rovnou do České spořitelny. Lákalo mne, že jde o největší banku s obrovským počtem klientů – najednou jsem mohla dělat práci pro polovinu obyvatel České republiky. Na trhu se o Spořitelně hovořilo trochu přezíravě jako o „molochu“ a já jsem chtěla přispět k tomu, aby se to změnilo. Velmi mě proto těší, že se z České spořitelny stala moderní dynamická společnost, jejíž zaměstnanci mají spoustu nápadů a zajímavých řešení pro všechny klienty. 

Ve spořitelně pracujete jako ředitelka úseku řízení retailových produktů. Co tato práce zahrnuje?

Česká spořitelna již přes rok dělí své retailové klienty do čtyř obslužných modelů. Jde o drobné klienty, dále malé firmy a podnikatele, osobní bankovnictví pro majetnější klienty (tzn. ty s příjmem nad třicet tisíc korun či aktivy ve výši půl milionu korun) a službu Erste Premier pro nejmovitější klientelu. Podle toho jim pak nabízí služby a produkty.
Úkolem mého týmu je vytvářet a starat se o produktovou nabídku banky a služby tak, aby vyhovovaly přáním a potřebám našich klientů, zejména s ohledem na jejich aktuální životní situaci.  

Co konkrétně jim tedy nabízíte?

Česká spořitelna je univerzální bankou s velkým počtem klientů. Tomu odpovídá i její rozsáhlá nabídka, kterou se snažíme neustále zjednodušovat. Jedná se o produkty pro denní transakční využití, dále spořicí a úvěrové v různých variantách. Máme i celou paletu pojistných produktů, penzijní připojištění, stavební spoření a investiční produkty; vždy samozřejmě záleží na klientovi, k čemu chce prostředky využít. Skutečně málokterá banka na trhu se může pochlubit tak bohatou nabídkou. Pracujeme rovněž na transparentnosti podmínek a cen. V současné době se mnozí klienti domnívají, že již mají svou finanční situaci vyřešenu, a nic proto od banky nepotřebují. U většiny z nich je to však mylný názor. Snažíme se jim proto vysvětlit, co jim – podle našeho názoru – ještě chybí k tomu, aby byl jejich život jednodušší, a to nejen ten finanční. Zkrátka, co jim mohou jednotlivé produkty a služby přinést. 

Dotkla jste se takzvané segmentace a segmentového řízení, tedy nabídky rozdílných produktů a služeb pro různé typy klientů. Jak se to odráží ve vaší práci?

Česká spořitelna nabízí produkty v oblasti denního „bankování“ – převody peněz, platby u obchodníků, půjčky, zhodnocení úspor, zajištění v důchodovém věku či pojištění proti nenadálým situacím a mnoho dalšího. Produkty a služby pro jednotlivé obslužné modely upravujeme tak, aby klientům více vyhovovaly a reagovaly na změny jejich životní situace. Technicky řečeno, mají jiné parametry a služby s produktem spojené.

Můžete uvést nějaké příklady?

Pro drobnou klientelu nabízíme pouze vybrané investiční produkty, které jsou spíše konzervativnější; u movitějších zákazníků nabídku rozšiřujeme o rizikověji zaměřené. U denně využívaných produktů se liší především podle toho, jaké platební nástroje či bankovní karty používají. A především pro mladou klientelu tu máme bezkontaktní platební nálepky (stickery). Úvěrové produkty se zase odlišují parametry splácení. To znamená, že si klient v průběhu splácení úvěru může upravovat i maximální částku, kterou mu nabízíme.
 
Jak je to u vyšší, takzvané affluentní skupiny klientů?

Affluentním klientům nabízíme jiný způsob obsluhy, založený na individuálním finančním poradenství. Ten je pro většinu movitějších zákazníků mnohem důležitější než jednotlivé parametry produktů. Navíc jim je s pomocí poradce umíme individuálně nastavovat tak, aby se jako celek vzájemně doplňovaly.

Rozhovor je určen pro časopis Dámského investičního klubu. Na závěr se proto nabízí otázka, jak investujete, respektive zhodnocujete své finance vy sama?   

Nedávno jsem si pořídila nové bydlení a veškeré své peníze tak investovala do příjemného domácího prostředí. Sama jsem ale člověk, který peníze spíše utrácí, než zhodnocuje. Říkám si, že žiju jen jednou...

František Mašek, Hospodářské noviny

Pro členky klubu