Prosinec 2012 - Prémiové značky a jejich aktuální situace na akciových trzích
Vysoké zisky výrobců luxusního zboží
Zájem o luxus ve světě roste. Projevuje se to ve výsledcích řady výrobců zboží vysoké kvality, ale také společností, které se orientují na bohatou klientelu a nabízejí jí luxusní služby. Bohatí z vyspělých zemí vidí v luxusu příležitost, jak v nejisté době udělat radost sobě i svým bližním. Koupě diamantů, zlatých šperků nebo luxusních hodinek navíc přináší nejen uspokojení z kvality a příjemné teplo na duši, ale často i pocit jakéhosi bezpečí a dobré investice do budoucna.
Platí to především o bohatých Číňanech a milionářích z dalších rozvíjejících se zemí, kteří mají stále větší zájem o zboží světoznámých značek. Prodejny s luxusním zbožím v řadě čínských měst nabízejí zcela jiný pohled než často poloprázdné obchody v Pařížské ulici v Praze. V takovém Hongkongu se dokonce stojí na výrobky se značkami Vuitton nebo Armani, nebo některými dalšími, fronty.
Rostoucí poptávku po luxusních výrobcích v řadě rozvíjejících se zemích, především těch asijských, mohou přitom využít také ti, kteří nepatří k horním deseti tisícům. Nejen jako vhodné dárky k Vánocům. Akcie řady společností, které vyrábějí luxus, totiž v poslední době nabízejí velmi zajímavé roční zhodnocení.
Inspirovat se můžete u fondů
Na pražské burze ani v RM-Systému ovšem akcie žádného výrobce luxusního zboží nenajdete. Atraktivní příležitosti je tedy třeba hledat v zahraničí. Inspiraci, do čeho investovat, mohou nabídnout některé indexy, například Dow Jones Luxury, nebo podobný indikátor, který sestavuje společnost Standard&Poor´s, ale také některé investiční nebo podílové fondy, které má většina velkých správců majetku.
Tituly, do nichž investují, se přitom ve velké míře opakují.
Akcie většiny společností jako jsou L´Oreál, LVMH, nabízející kvalitní alkohol, výrobky firem Hermes nebo Louis Vuitton, přitom v současné době vynášejí desítky procent za rok, některé dokonce daleko více.
Příkladem může být roční zhodnocení akcií automobilky Porsche, které se pohybuje kolem 34 procent, v případě známého výrobce parfémů Christian Dior jde o téměř 40 procent. Investice do firmy Hugo Boss, vyrábějící pro změnu luxusní výrobky pro muže, za tutéž dobu na frankfurtské burze vynesla 45 procent a americké firmy PVH, výrobce luxusních košil, dokonce 54 procent. U některých z nich, například zmíněného Hugo Bosse, lze vydělat i na zajímavém dividendovém výnosu. Ten nyní činí u tohoto titulu asi tři a půl procenta.
Známá investorská poučka varuje, že minulé výnosy nezaručují, že se bude situace v budoucnosti opakovat. Stoupající počet bohatých v rozvíjejících se zemích, především v Asii, a jejich rostoucí apetit po luxusních značkách nicméně naznačují, že může poptávka po špičkových značkách pokračovat, což se znovu příznivě odrazí ve vývoji akcií výrobců kvalitního zboží.
Je ovšem třeba dodat, že podobná investice by neměla hrát v investorově portfoliu stěžejní roli. Odborníci odhadují, že by v něm měl činit podíl akcií výrobců asi deset procent. V každém případě jde ale o zajímavou investiční příležitost, na kterou má smysl myslet i v mimo Vánoce.
František Mašek, Hospodářské noviny