Damsky Investicni Klub

Únor 2012 - IPO: Primární úpis akcií

Pomůže Facebook zvednout zájem o akcie?


Jedním z indikátorů, jak se daří akciovým trhům, je počet primárních emisí akcií na burzách. Když se akciím daří, je jich pochopitelně více, v opačném případě, kdy trhy výrazně oslabují, nebo kolísají, což je situace, jakou jsme zažili loni, se majitelé firem na burzy s akciemi příliš nehrnou.  Je chystaná květnová primární emise akcií neboli Initial Public Offering (IPO) americké společnosti Facebook signálem, že se situace na trzích přece jen mění a důvěra investorů v akciové investice znovu roste?

Největší globální sociální internetová siť Facebook hodlá podle dostupných zpráv na burze nabídnout akcie za pět miliard dolarů. Má jít asi o dvacetinu akcií společnosti, jejíž celková hodnota je tak odhadována zhruba na 100 miliard dolarů. Hlavním manažerem emise by měla být investiční banka Morgan Stanley, podílet by se na ní měly také banky Goldman Sachs, Bank of America Merrill Lynch, Barclays Capital a JP Morgan, případně i některá další instituce.
 
Pro investory je uvedení akcií nové společnosti na trh zajímavá příležitost. Jak ale ukazují průzkumy, mnohdy spíše krátkodobá. Akcie řady firem totiž často zaznamenaly růst v první den obchodů, někdy i v dalších dnech, poté však cena akcií nezřídka klesla pod hodnotu, s níž vstupovaly na burzu.
 
Firmy vstupují na trh z řady důvodů. Mnohdy proto, aby získaly finanční prostředky pro následnou expanzi. Často také z toho důvodu, že jejich majitelé chtějí firmu celou, nebo, což je běžnější, částečně prodat. Prodej celé společnosti přes burzu by přitom mohl být pro investory signál, že majitel něco tají, a proto se prakticky nepoužívá.

Primární emise akcií navíc pro společnost představuje reklamu zdarma. Dalším důvodem je zavedení opčního programu, jehož prostřednictvím může získávat akcie vedení společnosti, případně její zaměstnanci. Dalším, méně známým důvodem je zlepšení kapitálové struktury společnosti. Prodejem části akcií získá firma peníze, které by si jinak musela půjčit. IPO je ovšem pro ni také závazek. Burzovní pravidla jsou přísná a po uvedení akcií na burzu o sobě musí sdělovat řadu informací, které nemusela v době, kdy nebyla firma veřejně obchodována, uvádět.

Pražská burza příliš netáhne

Informace o společnosti je možné zjistit především z prospektu emitenta, vydaného před uvedením akcií na burzu. Valnou část z nich představují ekonomická data, v nichž se ale laik zpravidla příliš nevyzná a vyplatí se mu proto, aby se zeptal na detaily některého analytika. Ti také odhadují, jak se může – ale nemusí – počáteční cena dané akcie v budoucnu vyvíjet. Emitent ji ve spolupráci s manažerem emise stanoví v určitém pásmu a podle zájmu pak stanoví její konečnou hodnotu.

Počet primárních emisí na pražské burze je nízký, poslední dvě – firem KIT Digital a Fortuny – proběhly předloni. Některé české firmy raději vstupují na Varšavskou, nebo jako nedávno výrobce antivirových programů AVG na newyorskou burzu. Burze by pomohla větší podpora ze strany státu – třeba prodej státních firem přes tento trh a doufejme, že i penzijní reforma. Ta má penzijním fondům umožnit, aby investovaly agresivněji, třeba do českých akcií.


František Mašek, Hospodářské noviny


Pro členky klubu