Damsky Investicni Klub

Jaké jsou ženy investorky - peníze.cz

peníze.cz, Lucie Thótová, 1.4. 2008

Když se řekne investorka, jen málokdo si dokáže představit, jaká taková žena je a jak investuje. Podle některých studií tak činí sama a konzervativně, ale s vyšším výnosem než muži. Podle jiných si nechává spíše poradit od odborníků.
Ženy dlouho nebyly jako zvláštní cílová skupina bankami a investičními společnostmi brány vážně. Dnes se ale situace začíná měnit. Studie Investmentbarometr agentury GfK potvrzuje sílící pozici žen. Primát „nejbohatších“ žen patří zatím stále Švýcarkám. Ovšem i české ženy, které až donedávna nedisponovaly větším množstvím volných finančních prostředků, ale zaznamenaly výrazný posun. Dnes už i na českém trhu je dostatek podnikatelek a žen, které mohou a chtějí majetek dále zhodnocovat.
Investice je často synonymem pro vytváření finanční rezervy pro klidné stáří. Právě ženy by přitom měly myslet na podzim svého života více než muži. V průměru se dožívají vyššího věku než muži, a musí mít proto i větší rezervu, pokud chtějí pobírat stejnou rentu jako muži. Průměrná žena žije zhruba o pět let déle než průměrný muž.
Ženy se řadí do kategorie investorů, kteří upřednostňují dlouhodobé investice s nižším, ale stálým a dlouhodobým výnosem. Předsedkyně švýcarského ženského investičního klubu Smart Ladies Investment Club, Rosmarie Ohningerová tuto vlastnost komentuje: „Ženy si investice mnohem více prověřují a mají tendenci vstupovat do dlouhodobějších strategií, možná právě z toho pramení jejich konzervativismus. Nechtějí se pouštět do zbytečného rizika.”
Poslední průzkum, který se zabýval rozdíly v investičních strategiích žen a mužů, uskutečnila v roce 2005 společnost Digital Look. Z výzkumu vyplynulo, že ženy měly lépe rozložené portfólio a v průměru dosahovaly o 17 procent vyššího výnosu než jejich mužské protějšky. Portfolio mužů v tomto testu dosáhlo zhodnocení 11 procent. Britský akciový index ve stejné době vydělal 13 procent. V průzkumu bylo analyzováno více než sto tisíc portfolií.
Z analýzy také vyplynulo, že muži špatně ošetřovali riziko diverzifikace, v mnohých případech disponovali malým množstvím titulů, nebo jejich tituly vykazovaly vysoký stupeň vzájemné korelace. Neboli jejich portfolio bylo sestavené z cenných papírů, jejichž vývoj byl velmi podobný.
Studie od společnosti Merill Lynch Investment Managers ukázala, že ženy obecně mají slabší znalosti finančního sektoru, a proto využívají více služby finančních poradců, nenechávají se vést pouze instinktem. Obvykle si sestavují finanční plán, naopak muži obvykle investují bez konkrétního finančního cíle, chtějí prostě vydělat peníze.
Jednoznačnou charakteristiku žen investorek ovšem žádná studie nenabízí. Kromě jistých investic mají totiž i ženy své libůstky, přiznává Ohningerová ze Smart Ladies Investment Club: „Vítají také netradiční investice, jako jsou mikrofinance či alternativní zdroje energií.“
V Česku zatím s prvním ryze dámským investorským klubem přišla Česká spořitelna, která se tímto počinem nechala inspirovat mateřskou Erste Bank. Dámský investiční klub založilo patnáct manažerek České spořitelny. Ten si klade za cíl radit českým ženám jak investovat peníze. „Chceme členkám přiblížit různá témata, od penzijního pojištění či spoření dětem na vzdělání až po akcie. Uvidíme, o co bude zájem,“ uvedla Klára Gajdušková, jedna ze zakladatelek klubu.
První setkání klubu bylo spíše oťukávací. Zakladatelky si ověřovaly, koho vlastně oslovily a jaké jsou potřeby těchto dam. Přítomné členky klubu zase zjišťovaly, co od něj vůbec mohou čekat.
Víte vůbec, jak finančně hospodaří a investují ženy, které jsou kolem vás a které dobře znáte?

Pro členky klubu