Damsky Investicni Klub

Zájem žen o investiční klub roste - E15

E15 rubrika Byznys, 7.května 2009, Tereza Zavadilová

Počet členek Dámského investičního klubu, který loni v únoru založila Česká spořitelna, už přesáhl patnáct set. „Letos koncem roku bychom chtěli mít 2200 členek,“ uvedla ředitelka klubu Romana Vlková. Členkami klubu se ženy stávají většinou na doporučení známých či finančních poradkyň České spořitelny – banka jej aktivně neinzeruje.

Náplní činnosti klubu je hlavně vzdělávání v oblasti investování. Podle Vlkové zájem žen o zhodnocování úspor roste. „Proti mužům však ženy investují konzervativněji, i když jsou samozřejmě výjimky, existují opatrní muži a dravé ženy,“ poznamenala Vlková. Ženy se obecně více orientují na jistotu než na výnos, takže oblíbené jsou bezpečné produkty typu stavební spoření či méně rizikové fondy.

Z průzkumu České spořitelny vyplývá, že ženy mají rovněž jiné preference, do čeho investovat. „Ochotněji investují do hmotných produktů, jako jsou nemovitosti, akcie firem vyrábějících luxusní zboží, a do toho, co znají a na co si mohou sáhnout,“ uvedla Vlková.
Ženy také více než muži využívají rad poradců, důkladněji si ověřují informace. „Ženy rovněž mají větší sklon k eticky správným investicím, jako jsou ekologické fondy, ekoprůmysl či péče o zdraví,“ dodává Vlková s tím, že investorky nejeví příliš velký zájem o tradiční energie, ropu či těžbu uhlí.

Česká spořitelna se při založení investičního klubu inspirovala v Rakousku – tamní Women Investment Club při Erste má čtyři tisíce členek. Z průzkumu klubu vyplývá, že ženy v Rakousku vlastní celkem 35 procent akcií a 42 procent listů podílových fondů. Analýza portfolií klientů DAB Bank prokázala, že portfolia žen za poslední dva roky vykazovala lepší výsledky než portfolia mužů – ženy měly portfolia složená hlavně z dluhopisů a široce diverzifikovaných fondů.

Úspěch klubu v Česku podle Vlkové inspiroval ženy i v sousedních zemích – dámský investiční klub založily banky ze skupiny Erste také na Slovensku a v Maďarsku. 87 procent členek Dámského investičního klubu jsou klientkami České spořitelny, zbytek ne. 68 procent členek aktivně investuje. Kromě vzdělávání pořádá klub pro své členky společenská setkání, vydává klubový časopis a spolupracuje s jinými kluby žen-podnikatelek a manažerek. Členství není výběrové, do klubu se může přihlásit každá žena se zájmem o investování.



Pro členky klubu