Damsky Investicni Klub

Ženy a investice, jak se to rýmuje? - Finanční poradce

FP-finanční poradce,  29.5.2009


Slovo investorka nezní právě libozvučně. Řekne-li se navíc žena a investice, neví leckterý příslušník silnějšího pohlaví, co si s takovým spojením vůbec počít. Přesto v ČR působí už přes rok Dámský investiční klub a má se k světu.

Dámský investiční klub České spořitelny vznikl loni v předjaří. Banka tehdy navázala na zkušenosti a do jisté míry i tradici mateřské Erste Group, která podporuje skutečnost, že investování není jen mužskou záležitostí. A tak v zemi našich jižních sousedů vznikl už v roce 2002 pod taktovkou Erste Bank vídeňský Women Investment Club, který je s 4000 členek největším dámským investičním klubem v zemi.

ÚSPĚŠNÁ INSPIRACE
Tuzemský Dámský investiční klub získal za více než rok svého působení 1522 členek a do konce roku by chtěl dosáhnout čísla 2200. Jeho členkami jsou manažerky, podnikatelky, ale i třeba političky či novinářky z Čech a Moravy. Vyskytují se mezi nimi ovšem i ženy v domácnosti, které mají zájem o investování.
Přes 80 % členek klubu je v produktivním věku mezi 30-60 lety. Téměř 70 % členek má s investováním zkušenosti. Na začátku oslovila Česká spořitelna dopisem kolem 10 000 svých klientek s informací o založení klubu, z nich se rekrutovaly první členky klubu. Postupně přicházejí i neklientky banky, známé a přítelkyně členek. Bez zajímavosti není, že dámský investiční klub mají již i na Slovensku, v Maďarsku a připravují ho také v Chorvatsku.

CO SE ŽENÁM NABÍZÍ?
Za základ svého působení považuje klub, který je otevřený všem zájemkyním bezplatně, vzdělávání. To znamená rozšiřování odborných vědomostí o vývoji na kapitálových trzích, o nových investičních instrumentech a také konkrétních investičních strategiích. Součástí klubových programů je i prezentace úspěšných žen - odbornic v jiných oborech. Podpora sebevědomí není jistě k zahození.
Mezi cíle náleží i obnova v Česku na léta přetržených klubových a spolkových tradic s možností navazování kontaktů, výměny zkušeností a posilováním pocitu sounáležitosti.
Zatím se uskutečnila tři velká klubová setkání na jaře v Praze s více než 300 návštěvníky a tématem Fakta a mýty o investování a riziku, na podzim pak v Brně s účastí 159 hostů a v Praze, kde se sešlo 325 účastníků. Témata odborných přednášek byla dvě: Moderní žena myslí na budoucnost a Finanční trhy - rébus, nebo jasná zpráva.

HLEDÁNÍ NOVÝCH CEST
Klub má vlastní internetové stránky, které umožňují pravidelnou komunikaci s členkami. Z jedné z anket tak vyplynulo, že investorkám se myšlenka sdružování a výměny zkušeností líbí. Dokonce 31 % těch, které se do ankety zapojily, bylo nápadem nadšených, dalších 59 % oznámilo, že si již registrovaly členství v klubu.
Na otázku, zda ženám vyhovuje úroveň odborných informací prezentovaných na webových stránkách, byly odpovědi rozmanitější. Spokojených bylo 48 % respondentek, 40 % by naopak dalo přednost větší odbornosti, 12 % by se zas spokojilo s odborností nižší. A tak manažerku klubu Romanu Vlkovou čeká vlastně trvalý úkol uspokojovat přání náročných i méně náročných investorek.

PROČ „EXTRA“ PRO DÁMY?
Zkušenosti z Rakouska, z dalších vyspělých zemí a také z našich bank ukazují, že ženy jsou při investování opatrnější než muži, dávají přednost sázce na jistotu než na možný vyšší (ale rizikový) výnos. Zkrátka ženy-investorky mají raději vrabce v hrsti než holuba na střeše. Oceňují flexibilitu zhodnocování úspor a majetku, možnost měnit ukládané částky, přerušit spoření apod. Využívají také častěji rad poradců a očekávají více a důkladnější informace.
V Česku se průzkum chování žen a mužů na finančním trhu připravuje. Studie společnosti Fessel - GfK uskutečněná loni pro Erste Bank v Rakousku rozdíly mezi investičním chováním žen a mužů ukázala vcelku jasně. Muži - investoři vlastní 60 % cenných papírů. Na ženy připadá jen 35 % akcií držených privátními investory a zhruba 53 % vkladních knížek. Ženy se zajímají především o investiční fondy, jejich podíl v nich je 42 %.

ŽENÁM SE DAŘILO LÉPE
Zajímavé výsledky přinesla i letošní analýza portfolií klientů DAB Bank AG (německý online broker pod kontrolou UniCredit SpA). Obecně se portfolia žen skládala převážně z dluhopisů a fondových řešení s širokou diverzifikací. Průměrné investice žen podle tohoto výzkumu sestávaly z 41 % akcií v portfoliu (u mužů 48 %), 16 % dluhopisů (13 % u mužů) a 36 % ve fondech (31 % muži). Portfolia žen pak za poslední dva roky nezávisle na trendu vývoje trhů vykazovala lepší výsledky než portfolia mužů.

POČKEJME SI
Samozřejmě výsledky anket, šetření a průzkumů ze zahraničí nelze přeceňovat. Uvidíme, co ukáže studie z tuzemska. Jedno je ale jisté, investující ženy i v tuzemsku uvidíme stále častěji. Ostatně, a to platí i u nás, něžnější pohlaví odpovídá či spoluodpovídá za 80 % nákupních rozhodnutí rodin. A to už je určitě pěkná síla, kterou banky a investiční společnosti budou muset brát vážně.



Pro členky klubu