Damsky Investicni Klub

Ženy investorky potřebují více informací - Czech business weekly

Czech business weekly, CRISTINA MUNTEAN, 7.4.2008

 Investiční klub, který v únoru 2008 založila Česká spořitelna a který sdružuje ženy-investorky, poukazuje na mezeru na trhu, jež doposud investiční poradci zcela neprozkoumali. Podtrhuje také rozdíly mezi mužským a ženským investičním chováním.
Česká spořitelna (ČS), největší česká banka co do počtu klientů a hodnoty aktiv, se při zakládání Dámského investičního klubu v únoru 2008 inspirovala tradicí rakouské Erste Bank, své mateřské společnosti. Zatímco rakouský klub má po šesti letech existence přibližně 3000 členek, český klub posbíral za méně něž dva měsíce téměř 800 registrací. Členství v klubu ČS je bezplatné.
Romana Vlková, manažerka klubu ČS, uvádí, že rozdíly mezi mužským a ženským investičním chováním jsou patrné nejen v České republice. V Rakousku studie Erste Bank, sociologická analýza a výstupy poradenské společnosti Fessel-GfK ukazují, že finančnímu světu i nadále vládnou muži, 60 procent cenných papírů vlastní muži-investoři.
Ženy mají zájem především o investiční fondy – 42 procent investičních fondů je v ženských rukou. Akcií připadá na ženy 35 procent. Poslední dobou začínají ženy stále více obchodovat i s cennými papíry. Ovšem dávají přednost opatrnějším formám zhodnocování peněz, například stavebnímu spoření, fondům či vkladním knížkám. Asi 53,1 procenta vkladních knížek v Rakousku vlastní ženy. Ženy kladou větší důraz na flexibilitu zhodnocování úspor a majetku, například na to, aby měly možnost změnit částky, které každý měsíc ukládají, nebo aby mohly přerušit spoření během mateřské dovolené.
Dalším důvodem, proč se obracet specificky na ženskou klientelu, je demografický vývoj společnosti. Stárnoucí populace, narůstající náklady na péči i zdravotní péči a nové formy soužití, rostoucí role ženy jako partnera pro život na místo dřívější úlohy manželky, o kterou se manžel postará. “Všechny tyto trendy lze už pozorovat i v České republice, proto může být větší pozornost věnovaná vzdělávání investorek zaměřenému na to, jak využívat příležitostí českého kapitálového trhu, pro společnost jako pro celek jenom prospěšná,” vysvětluje Vlková.

* Když hovoříme o investicích žen, jaký potenciál má český trh?
Potenciál tady je, ale ženy se o něm musí dozvědět. Až do současné chvíle tu nebyl nikdo, kdo by záměrně podporoval investiční instinkty českých žen. Víme, že existují ženy, které mají vlastní soukromé investiční poradce, ale domníváme se, že by jim tito poradci měli aktivněji poskytovat aktuální informace. Potenciál tady je, klíčové je naučit se ho využívat.

* Jaké jsou rozdíly v chování mezi českými investory a investorkami?
Muži jsou obvykle dravější. Spoléhají na vlastní rozhodnutí a nevyužívají tolik rady poradců. Také jim nevadí stres, který plyne z rizik spojených s investicí. Studie ukazují, a nám se to během setkání s našimi novými členkami potvrdilo, že ženy jsou ochotnější investovat do hmotných produktů jako jsou nemovitosti, podíly ve společnostech nebo fondech, které zahrnují výrobce nějakých zajímavých produktů, jako jsou parfémy, kabelky nebo zboží luxusní. Více se zajímají o zabezpečení rodiny i sebe samých ve stáří, cítí větší odpovědnost za péči o děti a vnoučata a za vlastní majetek. Ženy se také více zajímají o životní a penzijní pojištění a nevadí jim investovat dlouhodobě. Ale potřebují větší množství informací, než se rozhodnou, potřebují se s produktem doopravdy seznámit, a jsou opatrnější.

* Když se ženy rozhodnou investovat, jakým odvětvím dávají přednost?
To se dá těžko specifikovat. Obecně mají ženy větší sklon k eticky správným investicím, například do ekologických fondů. Pravděpodobně by se spíše rozhodly pro nějaký ekologicky zaměřený průmysl nebo pro péči o zdraví než pro energii, ropu či těžbu uhlí.

* Jak by měl makléř přistupovat k ženě investorce, aby ji k investici přesvědčil?
Ženy očekávají daleko více informací. Potřebují aktivní přístup a řádné porozumění pro svůj rozhodovacím proces. Ženám více záleží na tom, aby měly roli partnera, vyžadují partnerský přístup. I poradci a makléři ČS mají stále dost prostoru tento přístup zlepšit. Zaměřit se na ženy, pomoci jim nacházet schůdná řešení, poskytnout informace, snažit se jim dát na rozhodnutí dost času a netlačit na ně. Ženy si jednoznačně váží klidného, vstřícného přístupu, spíš než agresivní nabídky “natvrdo”. Citlivější přístup a lepší komunikace, to žena ocení.

* Dávají ženy přednost makléřům nebo makléřkám?
To je u každé ženy jiné. Některé dávají přednost komunikaci smuži a jiné více ocení komunikaci se ženou. Záleží na tom, aby poradce porozuměl těmto nuancím.

* Jaké nástroje české ženy potřebují, aby lépe porozuměly finančním trhům?
Potřebují takovéto aktivity v rámci spolků. Je to něco, co na trhu chybělo. Někdy nemají čas aktivně hledat informace o investování, a tak jim poskytujeme prostor, kde je mohou získat a ptát se na to, co potřebují vědět. Během prvního setkání jsme se našich členek ptali, zda mají zájem o netradiční typy investic, jako jsou nemovitosti, luxusní zboží nebo víno a vinice a tak podobně. Základem všeho jsou informace. Když chci porovnávat a vybrat si vlastní způsob, potřebuji informace o tom, jak to dělají jiní lidé někde jinde. Potom si mohu svůj způsob zvolit a ani se nebudu bát to zkusit.

* Snažíte se je na těchto setkáních přesvědčit, aby investovaly s ČS?
Setkání nejsou o prodeji produktů ČS. Týkají se spíš prezentace nových příležitostí, kterých si investoři nemusí být vědomi, dokud o nich neuslyší.

* Snaží se ČS otevřením tohoto klubu zlepšit image mezi klientkami?
Hlavním cílem ČS je vzdělávání českého finančního trhu. Soustředíme se na ženy, protože v nich vidíme marketingovou mezeru na trhu, která je v současné době ve srovnání s investiční nabídkou typicky vytvářenou pro mužské investory trochu přehlížená. To je důvod, proč je hlavní úlohou klubu vzdělávání jeho členek. Ženy potřebují informace, aby mohly dělat správná investiční rozhodnutí, a potřebují vzdělávání na poli finančních trhů, což bude nakonec prospěšné pro všechny, nejen pro ČS.

* Jaký je profil členky, na niž se zaměřujete?
Zajímáme se o ženy, které chtějí investovat a dozvědět se něco o finančních trzích. Zaměřujeme se na investorky, které již investovaly, i na ty, které jsou nyní připraveny investovat poprvé. Mluvíme o investicích, a je tedy zřejmé, že nás zajímají členky s nadprůměrnými finančními poměry, které mají k dispozici určité prostředky. Kromě toho se zaměřujeme na manažerky, podnikatelky, zaměstnané ženy i ženy v domácnosti. Věková skupina je také značně rozsáhlá. Nejdůležitější je zájem investovat a chuť něco se naučit.

* Budete oslovovat i cizinky, například manažerky nebo manželky manažerů pracujících v České republice?
Rádi bychom oslovili ženy, které mají zájem o investování, bez ohledu na jejich původ. Samozřejmě uvítáme, když se s námi ženy znalé poměrů v zahraničí o své zkušenosti podělí. Ale v současné době probíhá komunikace v češtině. Internetové stránky jsou také pouze česky. Ovšem na setkáních můžeme zajistit překladatelské služby. Když uvidíme zájem ze strany zahraničních investorek, které tady žijí, situaci přehodnotíme a připravíme další nástroje, jako například překlad internetové stránky do cizího jazyka.

* Ale jak se může cizinka a potenciální investorka žijící v České republice o vaší nabídce dozvědět, když je internetová stránka dostupná pouze v češtině?
V současné chvíli to nebude mít jednoduché, ale to se možná v budoucnu zlepší. Jsme na začátku a naším prvním cílem je zaměřit se na vzdělávání českých investorek, protože se domníváme, že potřebují informace víc než cizinky, které už jsou možná s kapitálovými trhy do určité míry obeznámeny.

* Očekáváte tady podobný celkový počet členek jako v Rakousku?
Nestanovili jsme si žádný cíl. Spoléháme na tradici prvorepublikových dámských klubů, momentálně nemůžeme odhadovat, jak velký bude zájem o spolkovou činnost. Je možné, že až dosáhneme určitého vysokého počtu, který zatím nelze určit, zjistíme, že nové registrace nezvládneme, a klub uzavřeme. Ale zatím je příliš brzy na to, abychom hovořili o tom, kdy a zda vůbec se to stane.

* Porovnáte-li reakce českých investorek a investorek v Rakousku, kde již delší dobu existuje demokratický systém a tržní hospodářství, jaké rozdíly vidíte?
Demokratická tradice u nás byla na mnoho let přerušena. Mnoho příležitostí a zvyků bylo potlačeno, ať už jde o tradici klubů či aktivní přístup k podnikání. Je pravda, že cizinci jsou zvyklí se na trhu prezentovat sebevědoměji.

* Napomáhá český vzdělávací systém aktivnímu přístupu žen k investicím?
Podle mého mínění v této oblasti existují značné rezervy. Povědomí o investičních příležitostech má jen velmi malá část obyvatelstva a dobré ekonomické vzdělání stále zůstává spíše výzvou, než realitou.

Pro členky klubu