Damsky Investicni Klub

Spořitelna láká ženy na investiční klub - Hospodářské noviny

Hospodářské noviny, str. 20 Z domova, Olga Skalková, 26.3.2008

Zatímco ženy rozhodují o většině běžných výdajů domácností, na kapitálových trzích se zatím drží zpátky.

S novým nápadem, jak Češky víc přimět k investování, přichází Česká spořitelna. Založila proto Dámský investiční klub.

Ten má být určen hlavně manažerkám a ženám v řídících pozicích - tedy ženám ve vyšších příjmových kategoriích.

»Zájemkyním o investování chceme umožnit lépe porozumět světu investic, který je ve větší míře spojován s muži,« řekla včera jeho manažerka Romana Vlková. »Na pravidelných setkáních se členky klubu dozví o vývoji na kapitálových trzích, o nových investičních nástrojích a různých investičních strategiích,« tvrdí Vlková. Podle ní to bude i půda k uzavírání nových kontaktů.

V Česku je spořitelna první bankou, která s podobným klubem přišla. Následuje tak svou mateřskou Erste Bank, kde stejný dámský klub funguje od roku 2002

»Zpočátku jsem k tomu byla dost skeptická. Kdo něco takového potřebuje? Ale názor jsem změnila,« říká Hana Cygonková, mluvčí skupiny Erste Bank. Podle ní výhodou čistě ženských klubových akcí je to, že jeho členky nemají zábrany se ptát. »Padá taková ta rivalita nebo obavy ze ztrapnění, které mají ženy v přítomnosti mužů,« říká Cygonková. Podle ní klub zvýšil povědomí žen o investičních možnostech a ty jsou dnes pro ně srozumitelnější. »Dříve to nechávaly na mužích a hotovo,« dodává Cygonková. Pro ženy kolem 35 let například klub v Rakousku pořádal přednášku o bezpečné koupi nemovitosti. »Téma dědictví bylo určeno spíše movitějším ženám kolem šedesátky,« uvedla mluvčí Erste. Pro členky jsou i další přednášky, například o penzijní reformě.

Spořitelna chce letos zvýšit prodej fondů a dalších investičních produktů a kvůli tomu školí zaměstnance na pobočkách. Ředitel investičních trhů spořitelny Jan D. Kabelka potvrdil, že klub může být jednou z cest, jak obchody posílit.

Členství v klubu má už 700 Češek. »Zatím jsme obeslali pozvánkou k registraci několik tisíc klientek. Také dámy, které nejsou našimi klientkami, jsou ale vítány. Mohou se zaregistrovat na naší webové stránce,« říká Vlková. »Časem bude členství výběrové, přes doporučení stávajících členek,« řekla Vlková.

V Rakousku má stejný klub přes tři tisíce členek. »Akce zaznamenávají takový úspěch, že dva tři dny po rozeslání pozvánky musíme registraci ukončit. Obvyklá kapacita 500 míst je plná,« říká Cygonková. Loni kvůli poptávce klientů založila i investiční klub pro muže.

Odborníci označují nový klub většinou za dobrý nápad. »Ženy jsou silná cílová skupina,« říká Václav Novotný, který na VŠE přednáší marketing. »Mnohdy žena uvítá populárnější formu informací, která by muže obtěžovala,« míní Eva Havelková z firmy MediaClar. »Čím vyspělejší ekonomika, tím víc žen investuje. Češky mají ještě velké rezervy, protože se v investování nevyznají,« říká marek Hatlapatka z firmy Cyrrus.

Pro členky klubu