Jedinečnost přitahuje


Zatímco průvodce Michelin uděluje kvalitním restauracím jednu až tři hvězdičky, v řadě odvětví či oborů, kde by je bylo rovněž možné očekávat, podobné ocenění chybí. Většina světově proslulých značek, považovaných za synonymum luxusu, na druhé straně reklamu nepotřebuje. Je to zřejmé i z toho, že často představují dobrou investici.

Když se řekne luxus, dámám se nejspíše vybaví šperky od Tiffanyho, módní šátky nebo kabelky značky Hermes International, ale také parfémy s nezaměnitelnou vůní od Diora či Estée Lauder. Anebo třeba i nové Porsche, případně láhev kvalitní Hennessy pro chvíle pohody s přáteli, byť jsou tyto „lahůdky“ stále považovány spíše za doménu mužů. Koupě luxusního výrobku těchto či jiných neméně proslulých značek přitom může nabídnout hned dvojí potěšení. Kromě euforie z vlastnictví krásné věci jde totiž mnohdy zároveň o zajímavou investici.

Trh luxusních značek

Není divu. Jak dokazuje vývoj akcií těchto společností, za luxus nebo jedinečnost se zpravidla dobře platí. Postupem času tak poněkud nenápadně vznikl trh luxusních značek, který přitahuje stále větší pozornost. Na první pohled se zdá trochu přehnané hovořit o separátním odvětví nebo sektoru. Vyprofilovala se zde nicméně skupina relativně rozdílných firem, které hrají na trzích prim. V některých případech (Hennessy a Louis Vuitton aj.) se dokonce sloučily společnosti, které nemají zdánlivě příliš společného. Kromě shodné vize: co nejlépe splnit přání těch, kteří nepovažují pohodlí nebo přepych za zbytečnost, ale za důležitou součást svého životního stylu.

Všechny citované společnosti tedy spojuje móda, styl a snaha nabídnout zájemcům něco unikátního, třeba i v podobě zážitků. Podobná vize se přitom, což asi příliš nepřekvapí, většinou dobře prodává. Krásné věci přitahují pozornost odborníků, ale i laiků, což se zpravidla projevuje v růstech hodnoty firem, které je nabízejí. A pochopitelně také jejich akcií.

Indexy i fondy

Díky tomuto zájmu vznikly indexy, stejně jako investiční a podílové fondy, které se zaměřují právě na luxusní značky. Umožňují vlastně investovat do luxusu i těm, kteří by na to za běžných okolností nejspíš neměli.

Jedním dechem je ovšem třeba dodat, že spojení luxusu s fondy má určité limity. Jde totiž o klasické, oborové akciové fondy a ty čas od času podléhají podobným výkyvům na trhu, jak je běžné u společností z tradičních odvětví či oborů. Počet “luxusních“ fondů, respektive indexů, které jsou zaměřeny na výrobce luxusního zboží nebo firmy, které poskytují unikátní služby, se přitom postupně zvyšuje.

Těžko říci, zda do nich, respektive jejich prostřednictvím, investují, jak by se dalo logicky odvodit, především ženy. Akcie některých finančních institucí, automobilek, nebo nejrůznějších výrobců drahých vín či destilátů mohou totiž přilákat i mužskou část populace.

Pohled na indexy, které mapují tuto oblast, ukazuje, že svá želízka v ohni zde mají známé americké investiční banky Goldman Sachs, Morgan Stanley nebo Merrill Lynch. Indexy luxusního zboží najdeme ovšem také například na švýcarské nebo Severské burze ve Finsku. Podobný indikátor si vytvořily rovněž fondy DWS, patřící do skupiny Deutsche Bank.

Skladba společností, které byly zařazeny do těchto indexů, nebo do jejichž akcií investují „luxusní“ fondy, bývá velice pestrá. Ten, který pod názvem ML Lifestyle Index vytvořila loni v dubnu společnost Merrill Lynch, může tvořit patnáct až padesát společností. V současné době zahrnuje tento indikátor, jehož složení je aktualizováno dvakrát ročně, a to v únoru a v srpnu, maximálně možný počet, tedy akcie padesáti vybraných firem, jejichž podíl na bázi indexu tvoří shodně dvě procenta.

Akcie, které mají tvořit tento index, jsou vybírány z velkého počtu odvětví či oborů v rozvinutých trzích. Patří k nim výrobci luxusních šatů, koženého zboží, brýlí, hodinek, parfémů, šperků, vín a dalších alkoholických nápojů, ale také firmy, které nabízejí finanční služby nebo program na volný čas, případně rekreaci.

Asi příliš nepřekvapí, že jde z poloviny o americké společnosti. Podle společnosti Merrill Lynch je ovšem přitom trh luxusního zboží nebo značek nejvíce rozvinut v Japonsku, za nímž následují Itálie, Francie a Velká Británie.

V nejbližších letech se očekává růst zájmu o podobné výrobky hlavně v rozvíjejících se trzích. Podle analytiků z Merrill Lynch by měli v roce 2014 nakupovat nejvíce luxusního zboží Číňané, jejichž podíl na celosvětových prodejích má dosáhnout jedné čtvrtiny.

Jména, za která se platí

Uvedený index zahrnuje akcie společností, jako jsou například výrobce kosmetiky L´Oreal, známí producenti alkoholických nápojů Pernod-Ricard, Remy Cointreau či LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton (ten ovšem nenabízí pouze kvalitní vína a destiláty, ale i další luxusní zboží), nebo výrobci sportovních potřeb Adidas, Puma či Niké. Místo v něm má rovněž populární Benetton, japonská společnost Sony, ale také třeba akcie známé britské aukční síně Sotheby´s, proslulé dražbami drahocenných uměleckých předmětů, výrobce populárních bavoráků i konkurenčních automobilů Porsche, nebo známá klenotnická firma Bulgari.

O tom, co je momentálně in, rozhoduje samozřejmě ve značné míře diktát paní Módy. Stálice jako již citované společnosti Hermes, Tiffany, nebo špičkové kožené zboží se značkou Coach, případně kultovní motorky Harley-Davidson, zná nicméně snad každý.

K symbolům luxusu ovšem patří také některé finanční společnosti, jako je například švýcarská banka Julius Baer Holding nebo firma Carnival Corporation, jejíž hlavní náplní je provoz luxusních výletních lodí. Podobně jako je tomu v případě konkurenční Royal Caribbean Cruises.

O luxusní výrobky, ale také aktivity dvou posledně zmiňovaných společností, bývá samozřejmě zájem hlavně v době, kdy se všem daří. Platí to ovšem také pro období recese, kdy jsou na tom zpravidla hůře i ti movití?

Jejich spotřeba může v době krize rovněž klesat. Na druhé straně nejsou ovšem jejich ztráty tak velké, jako je tomu u většinové části populace. Řada bohatých se ovšem nechce nechat o své pohodlí tak zcela připravit, proto bývá tento pokles nižší než u běžných typů zboží.

Nevěříte? Zmíněný index sice v posledním roce zaznamenal rovněž ztráty, pokud bychom ale propočetli jeho hodnotu pět let zpátky, investorům vydělával.

O příznivém dlouhodobém vývoji v tomto odvětví vypovídá kurz akcií několika vybraných společností. Také ony v ročním horizontu ztrácejí. Z porovnání cen akcií automobilky Porsche z 30. května 2003 s jejich kurzem koncem letošního dubna nicméně vyplývá, že během této přibližně pětileté doby posílily zhruba o 370 procent. Akcie společnosti Hermes International zpevnily v témže období zhruba o 100 procent, zatímco LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton přidal 68 procent.

Existují samozřejmě i další výrobci luxusního zboží, kterým se zdaleka tolik nedaří. Móda má svá nepsaná a někdy i nevypočitatelná, a přitom velmi neúprosná pravidla. Je proto obtížné vyhovět jejím požadavkům a nedostat se na okraj zájmu. Přesto je zřejmé, že podobná investice do luxusu je alespoň v případě některých proslulých firem či značek velmi zajímavá. A to i pro silnější pohlaví, které hledá další zajímavé investiční příležitosti. Tomu odpovídá rostoucí počet investičních či podílových fondů, které se zaměřují na luxusní zboží nebo takzvaný životní styl.

Jak již bylo řečeno, dámský přístup k této záležitosti může mít ještě jednu, někdy možná dokonce základní, dimenzi – jde o radost z toho, že si mohou prostřednictvím fondu koupit část společností Tiffany, Hermes nebo třeba Coach. Pokud investorkám momentálně luxusní značky nevydělají tolik, kolik si představují, vždy je tedy může těšit vědomí, že investují do krásných věcí, o které je velký zájem. A přitom doufat, což nemusí být v daném případě tak nereálné, že časem jim podobná investice udělá radost v podobě zajímavého výnosu.

František Mašek , Finmag





Pro členky klubu