Rating: význam, historie a budoucnost
S termínem rating se v našich končinách nesetkáváme déle, než oněch dvacet transformačních let; ale ani jeho masovější rozšíření a používání na mnohem vyspělejších a kontinuálně déle fungujících finančních trzích není o moc delší. Celková historie využívání ratingu však nedávno oslavila již své sté narozeniny.
S termínem rating se v našich končinách nesetkáváme déle, než oněch dvacet transformačních let; ale ani jeho masovější rozšíření a používání na mnohem vyspělejších a kontinuálně déle fungujících finančních trzích není o moc delší. Celková historie využívání ratingu však nedávno oslavila již své sté narozeniny.
Kdo, co a pro koho?
Smysl ratingu lze porovnat s rolí objektivního arbitra, tedy takového rozhodčího, výsledkem jehož činnosti by mělo být obecně uznávané, respektované a akceptovatelné hodnocení v nejšířeji pojaté investiční komunitě. Důležité je rovněž vymezit si, kdo že je vlastně hodnocen. Je to subjekt, který je významně ekonomicky činný, jehož aktivita v oblasti jeho působení je významná až dominantní a pro výkon této aktivity si obvykle opatřuje finanční zdroje na veřejném finančním trhu, nejčastěji významném a mezinárodním. Tímto subjektem může být stát, jiná veřejná instituce či regionální autorita emitující své cenné papíry – nejčastěji dluhopisy – k získání finančních zdrojů pro účely naplňování jimi poskytované veřejné služby. Může to však být i významná privátní korporace, jejíž činnost obvykle přesahuje rámec příslušného regionu či národní ekonomiky a finanční zdroje si také opatřuje na významných finančních trzích.
Ještě musíme zmínit i obsah prováděného hodnocení. To je primárně zaměřeno na komplexní posouzení veškerých známých rizik hodnoceného subjektu – především pak jeho schopnost dostát v požadovaných termínech v plné výši svým závazkům.
Výstupem ratingového hodnocení je prostřednictvím schematické škály ocenění posuzující míru pravděpodobnosti, zda hodnocený subjekt dostojí svým závazkům. Toto je zřejmě hlavní informační hodnota provedeného ocenění; od ní se odvozují další informace: tedy například jaká je pravděpodobnost, že ve stanoveném čase bude mít subjekt s určitým stupněm ratingového ocenění problém s dodržením klíčových podmínek svých závazků – tedy především s tzv. defaultem (situací, kdy je příslušný subjekt ve fázi prodlení při plnění části či všech svých závazků). Výše popsaný proces se nazývá úvěrovým ratingem a je znázorněn kódem (obvykle začínajícím písmenem A při vysoké míře bonity až písmenem D pro případy právě opačné).
Jak to začalo
Historie ratingu jako objektivního rozhodčího pro fungování a bonitu subjektů činných na finančních trzích sahá přibližně sto let zpět. Je spojena s osobností Johna Moodyho, který v roce 1909 použil škálu o třech symbolech k určení bonity cenných papírů, resp. jejich emitentů. Jeho činnost vedla k založení první agentury pro vytváření ratingových hodnocení – Moody’s Investor Service (1914). O dvě léta později vznikla společnost Poor’s Publishing Company a rok 1922 je spojen se založením Standard Statistics Company a Fitch Publishing Company. Pokud bychom byli jízliví, tak historicky významný je pouze rok 1941, kdy fúzí druhé a třetí jmenované korporace vznikl Standard & Poor’s a rozdělení ratingového trhu tím bylo i přes různé překážky na dlouhá desetiletí dáno. Dodejme jen, že tržní podíl dvou lídrů osciluje okolo 40 procent pro každého z nich, „bronzový“ Fitch drží rovněž dlouhodobě váhu okolo 16 procent a zbývající čtyři procenta se týkají tisíců lokálních ratingových agentur bez jakékoliv reálné šance prolomit tento globální oligopol.
V průběhu rozvoje finančních trhů v čase rostly nároky na posouzení bonity jednotlivých typů emitentů či jiných na trhu aktivních subjektů. Tím se rozšiřovala i nabídková škála ratingových ocenění. Proto rozlišujeme rating krátkodobý (využívaný pro ocenění bonity zkoumaného subjektu z pohledu jeho krátkodobých kontraktů) a dlouhodobý (který je obvykle založen na zásadnějším prověření a vyhodnocení bonity korporace či veřejného subjektu). Rozmach finančních trhů v globálním kontextu po uvolnění devizových restrikcí v 70. a 80. letech výrazně zvýšil váhu mezinárodního ratingu (kdy je testována schopnost plnit závazky v zahraniční měně z pohledu hodnoceného subjektu) v porovnání s ratingem lokálním (závazky v domácí měně). Z pohledu hloubky a důkladnosti kritérií hodnocení můžeme dále rozlišit mezi relativně povrchnějším obchodním ratingem (pro nějž jsou základním informačním zdrojem veřejně dostupná fakta) a ratingem investičním (opírajícím se i o důvěrné a detailní interní informace týkající se hodnoceného subjektu).
Rating dnes
S nástupem krize finanční i reálně ekonomické v roce 2008 bylo v souvislosti s ratingovými agenturami poukazováno na to, že i ony se na krizi mohly podílet a napomáhaly ji spustit, neboť „rozhodčí přestali pískat rovinu“. A ve jménu krátkodobé maximalizace výdělků ve svůj prospěch byly schopny „přimhouřit“ oči nad tušeným, byť třeba jen latentním hříchem či problémem hodnoceného subjektu a udělit mu hodnocení příznivější, než by si zasloužil. Tím by samozřejmě byla objektivita obrazu výrazně pokřivena, což se patrně v několika jednotlivých případech i stalo. Výsledkem této zhoršené reputace ratingových agentur (jež se však ani náznakem nedotkla po desetiletí vytvářené konstelace – alespoň na té vrcholné úrovni, kde všichni hodnotí vesele dál) bylo schválení a přijetí návrhů na jejich poměrně zásadní regulaci. Ta se na úrovni nařízení Evropského parlamentu a Rady ES č. 1060/2009 projevuje především v registraci těchto agentur, v posílení jejich transparentnosti a v oddělení výkonu vlastní analytické práce od finančních toků jejich odměn.
Typy ratingového hodnocení různými agenturami pro různé země
Petr Zahradník, EU Office České spořitelny, člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)