Cyklické akcie meteority, které zazáří a někdy brzy zhasnou


Víte jak snadno vydělat na akciích? Zdánlivě stačí maličkost: když ekonomika roste, sázet na akcie výrobců oceli nebo aut, jimž tento růst obvykle dost pomáhá. A pokud se jí nedaří, hrát na jistotu a kupovat akcie výrobců potravin, léčiv či tabáku. První ze zmíněných akcií patří mezi tzv. cyklické, druhé se nazývají necyklické neboli též defenzivní. Tak jednoduchý, jak bylo naznačeno, ale recept na úspěch není. Často se vyplatí oba zmíněné typy investic míchat.

Aktuální dění na finančních, či přesněji akciových trzích staví investorky i investory před tradiční otázku: do čeho vlastně investovat? Ti zkušení vědí, že když ekonomika roste, bývají v módě akcie, jimž ekonomický cyklus (růst) pomáhá, tedy akcie cyklické. A pokud trh prožívá těžší období, „táhnou“ naopak ty necyklické. Jak se však v současnosti ukazuje, ne vždy je možné dostatečně přesně odhadnout další ekonomický vývoj.

Ponechme protentokrát spekulace o dalším vývoji globální ekonomiky a finančních trhů včetně těch akciových expertům a zastavme se u cyklických a necyklických akcií. První z nich vydělávají na hospodářském růstu. Jestliže se ovšem ekonomice přestává dařit, obvykle rychle ztrácejí dosavadní kouzlo a vyplatí se je začít prodávat. Cyklické akcie tak svým způsobem připomínají meteority. Na určitou (přece jen delší) dobu zazáří, jejich sláva je však pomíjivá. Jde tedy o akcie nabízející vyšší výnos, ovšem – jak už to tak někdy bývá – za cenu většího rizika.

Spotřeba má velké oči

Ke klasickým cyklickým akciím patří především akcie automobilek, strojírenských nebo stavebních firem, ale také dopravních společností a výrobců elektroniky a zboží pro domácnost. Jsou to odvětví či obory, jimž se daří v dobách, kdy hospodářství a příjmy obyvatel rostou, a ti díky tomu obvykle více utrácejí – za automobily, za novou myčku, luxusní večeři v pětihvězdičkové restauraci, za dražší dovolenou.

Růst ekonomiky nahrává bankám či finančním institucím a samozřejmě i komoditám. Větší hlad po automobilech či jiných průmyslových výrobcích zvyšuje spotřebu ropy a plynu, daří se i médiím nebo informačním technologiím. Kdy jindy si koupit osobní počítač než v době blahobytu?

Tržní ekonomika se ovšem vyvíjí v cyklech – jde jen o to, aby ji neprovázely velké bubliny aktiv (jako nedávná finanční krize), které tyto cykly deformují. Hospodářství začíná postupně vykazovat první známky zpomalení, později stagnuje a zpravidla přichází recese.

Firmy, ale i domácnosti pak v obavách z těžších dob začnou šetřit. Nákupy automobilů, počítačů a podobných „zbytečností“ se odloží, což má samozřejmě vliv na jejich produkci. Méně zkušená investorka či investor, kteří vlastní akcie těchto firem, najednou zjistí, že slova o rizikovosti akciových investic rozhodně nejsou do větru.

Byla by ale škoda se akcií zcela zbavovat. Stačí jen trochu změnit repertoár a více pracovat s informacemi o daných společnostech. I tady můžeme využít akcie, již ne ovšem strojírenských firem nebo automobilek, jimž se, jak bylo řečeno, v době recese tolik nedaří.

Skrytý půvab defenzivních titulů

V takový okamžik se daleko zajímavějšími stávají necyklické, někdy též defenzivní akcie společností z odvětví a oborů, jichž se stagnace či dokonce pokles ekonomiky příliš nebo prakticky vůbec nedotkne. V časech hospodářského růstu tolik nevynášejí, takže jim v té době málokterý investor věnuje pozornost. Když se ale ekonomice nedaří, projeví se skrytý půvab defenzivních akcií. Na rozdíl od cyklických neposkytují tak vysoké výnosy, ty ale bývají stabilnější, takže investora obvykle nezklamou. Řada z nich nabízí i další výhodu: na rozdíl od cyklických akcií vyplácejí necyklické firmy pravidelně dividendy. Což v nejistých dobách není k zahození…

Mezi typické necyklické (defenzivní) akcie patří výrobci a distributoři potravin, farmaceutické firmy, letecký a obranný průmysl, distributoři vody, plynu a energie, výrobci tabáku, telekomunikační operátoři či pojišťovny.

Na první pohled jasný scénář, jak investovat „za každého počasí“, ovšem může dostat pár trhlin. Zdaleka ne vždy je jasné, v jaké fázi vývoje se ekonomika nachází – zda přichází konjunktura, nebo období půstu, a je tak třeba včas investorsky „přezbrojit“. Podobný scénář, tedy tzv. časování investice, odborníci příliš nedoporučují, protože se také nemusíte trefit.

Navíc je třeba počítat i s dalším faktorem: pokud bude automobilka dobře vedena, může se jí dál dařit prodávat své vozy i během recese, a hodnota jejích akcií tak může dál stoupat. Špatně řízená necyklická firma může naopak ztrácet, přestože se ekonomice nevede špatně.

Ideální je proto riziko ztrát rozkládat a investovat do cyklických i necyklických akcí. A toto riziko ještě omezit pravidelnou investicí, třeba do akciových či smíšených fondů.

Konkrétní dopad ekonomického cyklu by měl brát v úvahu například také ten, kdo chce investovat do komodit. Ekonomický cyklus obvykle jejich cenám nahrává – v příznivých dobách se výroba rozšiřuje a poptávka a ceny komodit zpravidla stoupají. Když přijde útlum, není komodit tolik třeba, což se zpravidla odráží v jejich cenách.

Pozor na dluhopisové investice

Je také třeba mít na paměti, že růstu ekonomiky (a cyklickým sektorům) často nahrávají nízké úrokové sazby. Nezřídka s sebou přinášejí růst inflace, na který centrální banky zpravidla reagují zvyšováním úrokových sazeb. Zvyšování úroků jde přitom proti dluhopisovým investicím.  Proto se v případě blížícího se období zvyšování úrokových sazeb vyplatí omezit nebo i vyprodat dluhopisové investice a zaměřit se na fondy peněžního trhu nebo dluhopisy s pohyblivou úrokovou sazbou. Ale to by již byl jiný příběh.

Na závěr se ještě zastavme u takzvaných investičních hodin, které sestavila globálně působící investiční firma Merrill Lynch. Hodiny ukazují, které akcie by měly těžit z jednotlivých fází ekonomického cyklu. Vychází přitom z toho, že se tento cyklus opakuje. Cyklické a defenzivní (necyklické) akcie přitom dělí ještě na růstové a hodnotové.

Když tedy ekonomika začíná růst, daří se cyklickým růstovým akciím, k nimž patří banky, ropa a zemní plyn, neboli energetika, média, výrobci počítačů i softwaru a počítačové služby. Postupně přicházejí na řadu cyklické hodnotové akcie – automobilky, strojírenské a další průmyslové firmy, maloobchod, nemovitosti, doprava, zboží pro domácnost. Když ale ekonomika překročí svůj zenit, nastává čas defenzivních hodnotových akcií, jako jsou letectví a obranný průmysl, prodejci potravin, výrobci a distributoři tabáku.

V další fázi ekonomického cyklu je střídají defenzivní růstové akcie telekomunikačních firem a pojišťoven nebo farmaceutických společností. Ty po čase znovu nahradí cyklické růstové akcie a vše se znovu opakuje.

Na první pohled je to tak jednoduché: jen umět včas odhadnout, v jakém stádiu ekonomického cyklu vlastně jsme, a podle toho se zařídit. V praxi se ale spíše vyplatí, raději své investice – a to nejen akciové – diverzifikovat a investovat pravidelně.

František Mašek

Autor je redaktorem serveru
www.penize.cz.


Pro členky klubu