Akcie s příběhem


Jednou z veřejně obchodovaných společností v České republice, která má za sebou pozoruhodný příběh s otevřeným koncem zajímavý nejen pro investory, je mediální společnost CME. Za krátké připomenutí stojí nejen firemní historie, ale i vývoj ceny akcií.

Psala se téměř polovina devadesátých let 20. století a ve střední Evropě se na obzoru objevila nová mediální společnost. Central European Media Enterprises (CME) v čele s Ronaldem S. Lauderem vznikla v červnu roku 1994. Počáteční kroky nového hráče v segmentu středoevropského zábavního průmyslu přitom nenasvědčovaly, že se z něj jednou stane takový mediální kolos, jakým je dnes.

Příběh jak z telenovely

Svůj rozjezd totiž společnost CME s hlavním sídlem na Bermudách spojila jen s jedinou televizní stanicí, a to tuzemskou TV NOVA. Ta začala téměř ihned se začátkem vysílání měnit představy diváků o podobě televizní zábavy i významně ovlivňovat celý místní showbyznys. Programové schéma a způsob, jakým TV NOVA utvářela televizní vysílání, byly v posttotalitní, znovu se formující demokratické společnosti něčím zcela překvapivým. Nová komerční televize se proto těšila masivní divácké oblibě. Její moderátoři a reportéři se přes noc stali celebritami. Tehdejší vedení TV NOVA symbolizovala především osobnost generálního ředitele Vladimíra Železného, který na čas získal bezmála neomezenou moc nad mediálním prostorem komerčního televizního vysílání u nás. Kdo, co a v jaké podobě se bude vysílat, určovaly spolu s ním podrobné marketingové výzkumy. Prodej reklamních časů ve vysílání se nově začal odvíjet od legendárních „koláčů sledovanosti“, které proslavil právě Vladimír Železný. TV Nova se tedy dařilo a zprvu se zdálo, že společnosti CME nemůže v dalším rozletu nic bránit.

V následujícím dvacetiletí se pak CME dalšími akvizicemi do segmentu médií postupně dostávala do současné pozice mediálního gigantu střední a východní Evropy. Své podnikání zaměřila hlavně třemi směry – na produkci a distribuci televizního obsahu, prodej reklamního prostoru v televizním vysílání a dále na nová média (např. VOYO – video v televizi za poplatek kdykoliv). Ve všech šesti státech (Česká republika, Slovenská republika, Chorvatsko, Bulharsko, Rumunsko a Slovinsko), kde nyní CME působí, získala dominantní postavení na trhu, a to jak ve sledovanosti, tak i na poli televizní reklamy. Je vlastníkem 36 televizních kanálů, které představují obec v počtu minimálně 50 milionů diváků. Situace se podle tohoto zdá být růžová, ale zdaleka taková není.

Americké entrée

Na světovém akciovém trhu se nový titul od Central European Media Enterprises objevil záhy po vzniku společnosti. IPO, tedy primární veřejná nabídka akcií spojená se vstupem na burzovní trh, se pod hlavičkou CETV uskutečnila na newyorském trhu NASDAQ US už v roce 1994. Pod stejným názvem CETV se akcie společnosti začaly obchodovat později také na pražské burze.

Na newyorský trh vstoupily akcie CETV 30. září 1994, kde ten den uzavíraly s cenou 16 a čtvrt amerického dolaru za kus. Následoval mírný růst až na dvojnásobek k poslednímu dni roku 1996. Čtyři roky pak jejich cena už více méně jen klesala, až se na přelomu milénia dostala téměř na samé dno. Tehdy je bylo možné pořídit za pouhých pár desítek centů. V té době společnost CME poprvé málem skončila v úpadku.

Z nulových hodnot se CME dostala až za dva roky v roce 2002, když cena jejích akcií začala pomalu stoupat. Svůj díl na tom měla nepochybně i vyhraná arbitráž proti České republice, za niž společnost inkasovala od našeho státu přes 10 miliard korun. Cena akcie CETV pak pozvolna rostla až na dosavadní nejvyšší úroveň v historii titulu, a to přes 115 dolarů za kus k 30. listopadu 2007 (na pražské burze to bylo asi nejvýše k 31. 10. 2007 s cenou 2 213 Kč za akcii).

V dalších letech však už následoval zase jen strmý propad, jako ostatně u řady jiných titulů, jejichž cena za akcii kulminovala před nástupem krize. V roce 2009 a 2010 hodnota akcie CETV ještě dvakrát překročila hranici 34 dolarů a od té doby opět už jen více méně klesá. Předposlední letošní únorový pátek (21. 2. 2014) tak NASDAQ uzavíral s cenou pouhých 2,82 dolaru za akcii CETV.

Boj s dluhy a inzerenty

Vývoj ceny akcií CETV za dvacet let jejich existence na trhu byl tedy docela pozoruhodný. Vykazoval vysokou volatilitu (kolísavost) a obtížnou předvídatelnost. Některé propady cen akcií CETV se prý mnohdy ani nezakládaly na logických souvislostech či na konkrétních faktorech. Spíše zrcadlily okamžitou reakci na nové zprávy. Dividendy pak společnost nevyplácela nikdy, a to ani v dobách, kdy byly její akcie nejdražší a stály téměř osmkrát více než při vstupu na akciový trh.

Největší tržby má společnost z reklamy, přičemž zhruba třetina je z ČR. Pro rok 2012 to pro ilustraci představovalo přes 13 miliard korun. Za loňský rok se ale například podle analytiků Cyrrus očekává pokles asi z 36 na 29 procent kvůli jednorázovému zvýšení cen reklamy, jež způsobilo odchod velkého množství inzerentů. To ještě více zkomplikovalo situaci společnosti, která se navíc potýká s velkým zadlužením a s výhledem na to, že v horizontu 12 měsíců možná nebude schopna splácet své závazky. Výhled ale není ve všech ohledech tak pesimistický.

„Příběh CETV, potažmo TV NOVA je téměř všem znám. Jejich problém nyní je, že ztrácejí tržní podíl a jsou hodně zadluženi. Pokud se jim podaří situaci stabilizovat, můžeme opět vidět silnější skupinu se silným investorem, která bude zase dělat radost svým akcionářům,“ poznamenává na závěr také odborník na mezinárodní akciové a dluhopisové trhy Dušan Jalový z UniCredit Bank.

Největší naděje všichni momentálně vkládají do nového managementu, který byl kompletně obměněn v průběhu třetího čtvrtletí roku 2013. Nové vedení má za úkol obnovit především poškozené vztahy s inzerenty v ČR a zajistit růst tržeb. Z probíhajících jednání přitom zatím zaznívají pozitivní signály. Podle analytického týmu společnosti Cyrrus totiž management CME již ohlásil, že zahájil jednání s nejdůležitějšími českými klienty a vypadá to úspěšně. „Očekávání na rok 2014 jsou totiž taková, že by mělo dojít k výraznému meziročnímu růstu tržeb z televizní reklamy v České republice, i když pravděpodobně nebude dosažena úroveň z roku 2012. My očekáváme, že tržby v České republice budou v roce 2014 zhruba 20 % pod úrovní roku 2012, ale 27 % nad tržbami v roce 2013,“ konstatuje Tomáš Menšík z Cyrrus.

Pokud se novému managementu jednání, a tedy i růst tržeb podaří, vydá se společnost snad už zase na cestu od pomyslného dna v roce 2013. Obrat k lepšímu se přitom očekává nejen v ČR, ale i z hlediska příjmů z Rumunska a Bulharska.

V případě, že se společnosti CME nakonec nepodaří sehnat dost prostředků na splácení závazků, předpokládá se, že jí s tím pomůže, jako již ostatně poněkolikáté, její největší akcionář Time Warner, který vlastní 49,9 % akcií. Hovoří se také o nové emisi akcií a prodeji vybrané části majetku. Který z těchto scénářů se bude realizovat a jak, ukáže už nejspíš letošní rok.

I nadále však většina informovaných obchodníků vnímá investici do titulu CETV jako značně rizikovou. Vyhlídky totiž zatím opravdu nejsou růžové, jsou ale rozhodně na lepší cestě než vloni. Příběh CME, respektive CETV snad tedy ještě nekončí.

Věra Tůmová

Pro členky klubu